სამხრეთ აფრიკის რესპუბლიკა კონტინენტის ყველაზე განვითარებულ ქვეყანად ითვლება. ერთსქესიანი ქორწინება აქ 2006 წელს დაკანონდა, თუმცა ეს ასევე ის ქვეყანაა, სადაც ლგბტქ ადამიანები სისტემატიურად აწყდებიან დაუნდობელ მოპყრობასა და ძალადობას."გამოსასწორებელი გაუპატიურება" (corrective/curative rape) ის ფენომენია, რომელიც სამხრეთ აფრიკელ შავკანიან და ფერადკანიან ლესბოსელებს შიშში ამყოფებს. იქიდან გამომდინარე, რომ ქალებს ქვეყანაში ეკონომიკურად და სოციალურად მოწყვლადი პოზიცია უკავიათ, ჰომოსექსუალობა კი რაღაც "არააფრიკულ" ფენომენად (არ გეცნობათ, ქართველებო?) არის მიჩნეული, ბევრი ადგილობრივი მამაკაცი თავის პირდაპირ მოვალეობად თვლის გზას აცდენილ ლესბოსელებს ნამდვილი კაცის გემო დაანახოს და "სწორ" გზაზე დააბრუნოს. ორმაგად სამწუხაროს ის, რომ ხშირად ამ "გამოსასწორებელი პროცედურის" შემდეგ "სწორ გზაზე დასაბრუნებელი" აღარაფერი რჩება, რადგან მოძალადეები ისეთი სისასტიკით ეპყრობიან მსხვერპლს, რომ ხანდახან განგებ, ხან კი შემთხვევით აკვდებათ ხელში. მიუხედავად ასეთი ფაქტების დიდი რაოდენობისა სამხრეთ აფრიკის მთავრობა არ აღიარებს "გამოსასწორებელ გაუპატიურებას" სიძულვილით მოტივირებულ დანაშაულად.უფრო მეტიც, ეს ინციდენტები, როგორც წესი მედია ყურადღების გარეშე ჩაივლის ხოლმე, თუმცა არის რამდენიმე გახმაურებული შემთხვევა, რომელსაც აქვე მიმოვიხილავთ.
2006 წელს, 19 წლის კეიპ–ტაუნელი ლესბოსელი ზოლისვა ნკონიანა ოთხმა კაცმა ჩაქოლა მისივე სახლის წინ. დამნაშავეების დააკავეს, თუმცა სასამართლო პროცესი რვაჯერ გადაიდო. წელს მათ 18 წლით თავისულფების აღკვეთა მიუსაჯეს.
2006 წელს, 19 წლის კეიპ–ტაუნელი ლესბოსელი ზოლისვა ნკონიანა ოთხმა კაცმა ჩაქოლა მისივე სახლის წინ. დამნაშავეების დააკავეს, თუმცა სასამართლო პროცესი რვაჯერ გადაიდო. წელს მათ 18 წლით თავისულფების აღკვეთა მიუსაჯეს.
მიუხედავად იმისა, რომ "გამოსასწორებელი გაუპატიურება" როგორც წესი, შავკანიანი ლესბოსელების მწარე ხვედრია, სექსუალური ძალადობა სამხრეთ აფრიკის რესპუბლიკაში არც თეთრკანიანი და არც ჰეტეროსექსუალი ქალებისათვის არის უცხო. ამ ქვეყანაში, ყოველწლიურად 500,000-ზე მეტი ქალი ხდება სექსუალური ძალადობის მსხვერპლი. ფიზიკური (არასექსუალური) ძალადობის შემთხვევები კიდევ უფრო მეტია. შოკისმომგვრელია იმაზე ფიქრი, რომ სამხრეთ აფრიკელ ქალთა თითქმის ნახევარს ერთხელ მაინც გამოუცდია სექსუალური ძალადობა. გაუპატიურებისთვის გასამართლებული 25 კაციდან 24 დაუსჯელი რჩება. ამასთან ერთად შემაძრწუნებელია სექსუალურ ძალადობასთან დაკავშირებიით არსებული ატიტუდები საზოგადოებაში. მაგალითად, ეროვნული მხარდაჭერის ორგანიზაცია CIET-ის მიერ ჩატარებული გამოკვლევის შედეგად, გამოკითხული კაცების 20% თვლის, რომ სექსუალური ძალადობის მსხვერპლი გაუპატიურებისას სინამდვილეში სიამოვნებას იღებს და თავად მოითხოვს რომ მასზე იძალადონ.
მოძალადეების თარეშს დიდად უწყობს ხელს სამხრეთ აფრიკის სასამართლო სისტემაში გამეფებული უსამართლობაც. როგორც, კეიპ ტაუნელი 31 წლის ქალი თშიდი ამბობს:
”აქ სამხრეთ აფრიკაში, ქალს, რომელიც შვილის გამოსაკვებად პურს მოიპარავს ციხეში გაამწესებენ, ხოლო კაცები, რომლებიც ჯგუფურად აუპატიურებენ ქალებს, კლავენ ლესბოსელებს და ცემაში ხდიან სულს ცოლებს, ქუჩაში თავისუფლად დაიარებიან”
სწორედ სექსუალური ძალადობის ასეთ მასშტაბებს ეხმიანება სამხრეთ აფრიკის ერთ–ერთი უძლიერესი უნივერსიტეტის – როუდსის სტუდენტების ყოველწლიური მდუმარე პროტესტი.
როუდსის პროტესტი 2006 წელს დაიწყო, როდესაც სამხრეთ აფრიკის მომავალ პრეზიდენტ, ჯეიკობ ზუმას გაუპატიურებისათვის ასამართლებდნენ. ზუმას ქმედებების (რომლებიც სასამართლომ არ დაადასტურა) მსხვერპლის მხარდასაჭერად გრემსთაუნში 80 ადამიანი შეგროვდა. მას შემდეგ პროტესტის მასშტაბები წლიდან წლამდე იზრდება და წელს მონაწილეთა რაოდენობამ 1,400 ადამიანს გადააჭარბა.
როუდსის უნივერსიტეტის სტუდენტები ასევე ექსპლიციტურად ეწინააღმდეგებიან დაუსჯელობის იმ სინდრომს, რომელიც მოძალადეებს ცხოვრებას უადვილებს. ის ფაქტი, რომ 20 მსხვერლიდან 19 არ მიმართავს დახმარებისთვის და არ აკეთებს განაცხადს ძალადობის ფაქტის შესახებ სოციალური სტიგმითა და შურისძიების შიშით არის განპირობებული ისევე, როგორც იმ ფაქტით, რომ სასამართლოები როგორც წესი ძალიან არაეფექტურია სექსუალური ძალადობის შემთხვევების განხილვისას. მოსამართლეები იშვიათად უსმენენ მსხვერპლს, იშვიათად ეკითხებიან აზრს და ყველა, მათ შორის ოფიციალური სტრუქტურების წევრებიც, მიდრეკილნი არიან მსხვერპლს დააბრალონ მომხდარი.
სექსუალური ძალადობის მსხვერპლი ქალების ასეთი სტიგმატიზაცია არც ქართველებისთვის არის უცხო. სექსუალური ძალადობის შესახებ გაცხადება აქ სირცხვილის ტოლფასია და პარტნიორის ან ქმრის მხრიდან ფიზიკური და სექსუალური ძალადობის შემთხვევაში მსხვერპლთა დიდი ნაწილი ამჯობინებს მოძალადე გაამართლოს და დაიჯეროს, რომ რაღაცით მოახდინა მისი პროვოცირება.
სამხრეთ აფრიკაც და საქართველოც კარგი მაგალითია იმისა თუ რატომ არის პატრიარქატი ცუდი. პატრიარქალური სისტემა არის ის, რაც უბიძგებს კაცებს მოძალადეები გახდნენ. კაცებს, რომლებსაც ჩაუნერგეს, რომ ქალზე მეტნი არიან და ის საყოფაცხოვრებო მოხმარების საგნად შეუძლიათ გამოიყენონ. კაცებს, რომლებიც ფრუსტრირებული ერის შვილები არიან და თავადაც ფრუსტრაციაში იმყოფებიან; კაცებს, რომლებიც პატრიარქალური პარამეტრებით ლუზერები არიან და ვერ ასრულებენ კაცურ მოვალეობას იქონიონ კარგი სამსახური, კარგი ბინა და კარგი მანქანა, ცოლი, შვილი და საყვარელი (და ყველა მათგანი არჩინონ); კაცებს, რომლებიც თვითრეალიზაციის ერთადერთ საშუალებად იმას ხედავენ, რომ ან ცოლს სცემონ, ან "პიდარასტებს" დაეტაკონ, ან კიდევ ლესბოსელს დაანახონ "ნამდვილი კაცის გემო". ამ წისქვილზე წყალს ქალებიც უხვად ასხამენ (საქართველოში, ყოველ შემთხვევაში). დედებს არასოდეს უნდათ საკუთარი შვილების ნაძირლობის აღიარება და რძლებს აბრალებენ ყველაფერს, ცოლებს კიდევ რცხვენიათ იმის აღიარებისა, რომ ცუდი არჩევანი გააკეთეს (თან შეიძლება წასასვლელიც არსად ჰქონდეთ) და ან დედამთილს, ან საკუთარ თავს (ან ორივეს ერთად) აბრალებენ "ბიჭის" გაფუჭებულ ნერვებს.
აღარ დადგა დრო, რომ ჩვენს ყოველდღიურობაში გამჯდარი მიზოგინია და სექსიზმი სოციალურ პრობლემად ვაღიაროთ?
© პარტიზანი გოგოები
Comments
Post a Comment